onsdag 17. november 2010

Tova votta



Oppskrift på tova votter i str. 1-2 år

Jeg brukte vanlig tykkt ullgarn for toving og pinner nr.5
(for barn nærmere 2 år ville jeg brukt pinne nr 6)

Legg opp 24 m og strikk vrangbord (1 r og 1 vr) ca. 12 omganger.
Hullrad strikkes 2 m rett sammen og et kast, omgangen ut.
Strikk en omg rett over hullraden.

Øk for tommel slik:
Strikk 1 m, øk 1 m og strikk vanlig omg ut.
Strikk 1 omg. uten øking.
På neste omgang økes 2 m, en på hver side av den første økte masken.
Strikk 1 omg. til uten øking.
Så økes det 2 m til, ved å gjøre det på samme måte som sist.

Strikk 1 m, sett de neste 5 m på en hjelpepinne eller tråd.
Legg opp 5 nye masker og strikk vidre rundt, ca 16 omg (eller til ønsket lengde)

Så feller du av ved å strikke 2 m rett sammen omg ut.
Strikk 2 omg uten felling.
Så 2 m rett sammen omg ut.
1 omg uten felling.
Trekk sammen.

Tommelen strikkes slik:
Ta opp de 5 m du har på hjelpepinnen.
Så tar du opp 5 nye m, der du la opp på nytt over "tommelhullet".
Strikk 11 omg (eller til ønsket lengde)
Strikk 2 m rett sammen omg ut.
1 omg uten felling.
Trekk sammen.


Toving:
Vottene vaskes i maskinen på 40-60 grader med litt grønnsåpe.
Jeg vasket disse i maskinen med klær på 40 grader og med vanlig vaskepulver.
Det ble kjempebra det også!


Håper "Nilsen" får seg nye votter, Ingunn! :)
(og kanskje noen andre små...)

Lykke til!

Cille







1 kommentar:

  1. Takk, takk! Nå skal det strikkes! Hvis jeg får det til... ringer hvis jeg står fast, jeg ;-)

    SvarSlett